Buick: amerykański faworyt Wschodu – Auto Auto USA

Buick: amerykański faworyt Wschodu – Auto Auto USA

27 grudnia, 2021
Brak komentarzy
Bez kategorii, Nowości w Auto Biznesie

[ad_1]

Kochany w Chinach, ale niekoniecznie w rodzimych Stanach Zjednoczonych. Co kryje się za fenomenem Buicka?

Buick to amerykański producent głównie samochodów osobowych i SUV-ów. Jest jednym z przodków amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego, a jego tradycja sięga XIX wieku.

Od wanny do silnika spalinowego

Marka powstała w 1899 roku z inicjatywy Davida Dunbara Buicka, który już wtedy był znany i nadał jej swoje słynne imię. Co ciekawe, przedsiębiorca odniósł swój pierwszy sukces w zupełnie innej dziedzinie. Dzięki opatentowaniu nowej metody łączenia porcelany i metalu stała się producentem innowacyjnych, białych wanien. Wkrótce jego zainteresowanie przeniosło się z hydrauliki na motoryzację. Założył „Buick Auto-Vim and Power Company” i zaczął eksperymentować z silnikami spalinowymi. Początkowo produkowała napędy dla przemysłu morskiego i rolniczego. Jednak sam silnik nie zadowolił Buicka, który planował stworzyć całe auto. W 1903 osiągnął swój cel wydając całą swoją fortunę. Zatrudnił świetnego mechanika Waltera Marra i wspólnie zbudowali pierwszy samochód. Sukces Buicka był spowodowany opracowaniem silnika górnozaworowego – znacznie potężniejszego niż popularne wówczas silniki z zaworami bocznymi.

Dopiero po kilku latach od powstania marki marka przyciągnęła uwagę General Motors. Kiedy firma stała się częścią koncernu w 1906 roku, sam jej założyciel się wycofał. Marka nadal odnosiła sukcesy i nadal to robi pod skrzydłami General Motors. Domeną Buicka były duże, luksusowe sedany, coupe i kabriolety. W 1908 roku wyprzedził Forda i Cadillaca pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. W swoje 20. urodziny liczba kopii wyprodukowanych przez Buicka sięgnęła miliona.

Podbój Chin

Ostatnia dekada XX wieku to początek inwestycji Buicka na rynku chińskim. W 1999 roku w Chinach sprzedano 150 000 miejsc pracy. aut. Zainteresowanie marką w tym kraju było ogromne – w 2006 roku przewyższyło w Stanach Zjednoczonych. Marka postanowiła wykorzystać ten potencjał i w 2014 roku oferta została poszerzona o pozycje, które nie były dostępne nawet na ich rodzimej amerykańskiej ziemi. Pierwszym modelem, dedykowanym tylko Chińczykom, był Buick Excelle (druga generacja). W 2015 roku po raz pierwszy w Chinach sprzedano ponad milion egzemplarzy, a już rok później sprzedaż w Chinach i na Tajwanie stanowiła 80% całkowitej sprzedaży Buicka na całym świecie. Wraz ze wzrostem popularności na Wschodzie Buick tracił na znaczeniu w swojej ojczyźnie. Najbardziej bolesny był rok 2009, kiedy to – ze względu na znaczne ograniczenie oferty – roczna sprzedaż w USA spadła prawie czterokrotnie: do 105 tys. kopie. Sytuacja nieco się poprawiła w kolejnych latach, ale popularność i sprzedaż Buicka w Stanach Zjednoczonych zaczęła ponownie spadać od 2016 roku. Silna pozycja w Chinach i równoczesna marginalizacja w Ameryce Północnej stały się zjawiskiem szeroko komentowanym w amerykańskich mediach. Od 2020 roku Buick stał się pierwszą marką, która wycofywała wiele modeli pasażerskich, pozostawiając w ofercie tylko SUV-y i crossovery.

Zespół Buicka

Z okazji 110-lecia Buick zdecydował się na wybór 11 swoich przedstawicieli – modeli, które najlepiej reprezentują dekadę.

  • • 1903 – 1912: 1904 Buick B (pierwszy model Buicka)
  • • 1913-1922: Buick D-45 Touring (najlepiej sprzedający się samochód 1916)
  • • 1923 – 1932: Buick Series 50 z 1931 r. (wraz z nim wprowadzono nie 6, ale 8-cylindrowe silniki)
  • • 1933–1942: 1936 Buick Century (pierwszy, który przełamał magiczną barierę 100 mil na godzinę lub 160 km/h)
  • • 1943-1952: 1949 Buick Roadmaster (zagrał w filmie „Rain Man”) z 1988 roku
  • • 1953 – 1962: 1953 Buick Skylark (był to model świętujący 50-lecie marki – na każdym kole wygrawerowano imię szczęśliwego właściciela)
  • • 1963 – 1972: Buick Riviera z 1963 r. (podobno ówczesny projektant marki, Bill Mitschell, wzorował ten model na brytyjskich Rolls-Royach)
  • • 1973 – 1982: 1975 Buick Regal (z silnikiem V6, przystosowanym do trudnych czasów kryzysu paliwowego)
  • • 1983-1992: 1987 Buick GNX (model sportowy, osiągający 100 km/hw mniej niż 5 sekund)
  • • 1993 – 2002: 1999 Buick Century (pierwszy model wyprodukowany w Chinach)
  • • 2003 – 2012: 2008 Buick Enclave (luksusowy crossover, odzwierciedlający obecny styl marki)

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Add comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *