Cadillac: amerykański symbol luksusu – Auto Auto USA

Cadillac: amerykański symbol luksusu – Auto Auto USA

27 grudnia, 2021
Brak komentarzy
Bez kategorii, Nowości w Auto Biznesie

[ad_1]

Cadillac – nawet motoryzacyjny laik – kojarzy się z prestiżowym autem wysokiej jakości. Jak marka zdołała zdobyć uznanie milionów?

W naszej kulturze powszechne stało się określanie „Cadillaca” jako najlepszego w swojej dziedzinie. Takie użycie językowe było nie bez powodu – samochody Cadillac są rzeczywiście bardzo dobrej jakości od samego początku.

Korzenie francusko-amerykańskie

Narodziny marki Cadillac miały miejsce w małym warsztacie Henry’ego Lelanda około 1890 roku. Amerykański inżynier i wynalazca wytwarzał silniki parowe i benzynowe, a później także przekładnie. Otworzył swoją firmę w Detroit, prawie dziesięć lat wcześniej niż Henry Ford, jego Detroit Automobile Company. Już po kilku miesiącach Ford przekazał swoją fabrykę firmie Leland, która przy wsparciu inwestorów Forda stworzyła własną markę – Cadillac. Nazwa pochodzi od francuskiego odkrywcy Nowej Francji i założyciela Detroit (pierwotnie: Ville d’Etroit) – Antoine de La Mothe Cadillac. Logo marki wzorowane było na herbie rodziny Cadillac.

Dobry początek

Pierwszymi naprawdę udanymi modelami nowej marki były „A” (znane również jako Cadillac Runabout) i „30”. Dzięki temu marka zainteresowała się koncernem General Motors i w 1909 roku została przejęta przez koncern. Jedną z charakterystycznych cech Cadillaca były innowacyjne rozwiązania jak na tamte czasy. Zastosowano silniki czterocylindrowe, marka jako pierwsza wprowadziła klimatyzację i reflektory włączane z deski rozdzielczej. Cadillac cieszył się popularnością i bardzo dobrą opinią – dwukrotnie został uhonorowany zaszczytnym „Trofeum Dewara”. W latach 30. samochody Cadillac uchodziły za wiodące limuzyny w Stanach Zjednoczonych pod względem komfortu użytkowania.

Powojenny pionier

Okres II wojny światowej nie był dla Cadillaca zbyt pomyślny. To był czas przestoju, rodzaj ciszy przed burzą. Po zakończeniu wojny produkcja samochodów ruszyła powoli, ale ze względu na boom gospodarczy przyspieszyła szybciej. Wkrótce chromowane Cadillaki stały się ikoną powojennego przemysłu motoryzacyjnego w USA. Okres ten zdecydowanie należał do „El Dorado”, „Fleetwood” i „Coupe de Ville”. Na drogach Hollywood królowały wielkie i lśniące samochody z potężnymi silnikami. Model „Sixty Special” został wybrany przez wiele znanych osobistości, takich jak Salvador Dali, Al Capone, Fred Astair czy Ignacy Mościcki.

Trudności współczesności

Wraz z kryzysem naftowym lat 70. przyszedł czas na kryzys Cadillaca. Ogromne modele z paliwożernymi silnikami musiały przejść w cień, ponieważ okazały się bardzo niepraktyczne i nieekonomiczne. Przez jakiś czas marka próbowała odpowiadać na aktualne trendy, ale nie przynosiło to zadowalających rezultatów – silniki wciąż były mało ekonomiczne. Kolejnym ciężkim ciosem dla Cadillaca było sprowadzenie japońskich samochodów do USA.

Niewielki renesans nastąpił w latach 90., kiedy marka wprowadziła nową ideę: „Sztuka i nauka” – zastosowano nowe kształty i fasony. Prawdziwym hitem okazały się modele z końca XX wieku: „Escalade” i „CTS”. Jednak nie ma tak wielkiego sukcesu, jak w latach pięćdziesiątych.

Chociaż Cadillac nie jest już tak popularny, nadal plasuje się wysoko wśród najlepszych samochodów luksusowych.

Modele obecnie produkowane

Samochody:

SUV-y:

  • • XT4
  • • XT5
  • • XT6
  • • Eskalada
  • • Escalade ESV

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Add comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *