Chrysler: niedoceniany prekursor

Chrysler: niedoceniany prekursor

28 grudnia, 2021
Brak komentarzy
Bez kategorii, Nowości w Auto Biznesie

[ad_1]

Chrysler to marka znana na całym świecie. Jest jednym z tych, które wywarły największy wpływ na branżę motoryzacyjną. Wróćmy do lat 20., kiedy narodziła się jedna z przyszłych ikon amerykańskiej motoryzacji.

Mówiąc o historii marki Chrysler nie sposób nie wspomnieć amerykańskiego pioniera motoryzacji: Waltera Percy Chryslera – Człowieka Roku 1928 magazynu Time, założyciela słynnego wieżowca Chrysler Building w Nowym Jorku.

Walter P. Chrysler urodził się na początku kwietnia 1875 r. w Wamego w stanie Kansas. Karierę motoryzacyjną rozpoczął w American Locomotive Company, której domeną była produkcja lokomotyw. Później pracował dla takich potęg jak Buick Motor Company i Willys-Overland Motor Company – ten ostatni zapłacił Chryslerowi imponującą pensję w wysokości 1 miliona dolarów, aby pomóc przezwyciężyć kryzys. W 1921 roku Walter P. Chrysler nabył firmę Maxwell Automobile, co położyło podwaliny pod Chrysler Corporation.

Szczęśliwa szóstka

Pierwszy Chrysler został wyprodukowany w liczbie ponad 32 000 Chrysler Six (1924). Od czasu premiery pierwszego modelu Chrysler stał się producentem masowym. Firma pięła się w górę, podbijając rynek amerykański. W 1927 r. zajęła czwarte miejsce na liście wiodących producentów, aw 1934 r. już drugie. W 1928 roku Chrysler założył Plymouth – markę, której oferta skierowana była przede wszystkim do mniej zamożnych klientów.

Chrysler Corporation wypuścił wiele innowacyjnych samochodów, takich jak: Airflow (1934) i Newport (1940). Innowacja Chryslera czerpała rozwiązania technologiczne z przemysłu wojskowego. Chrysler może pochwalić się autorskimi filtrami oleju i powietrza, płynami chłodzącymi, hamulcami hydraulicznymi i silnikami o wysokim stopniu sprężania.

Loty kosmiczne i silniki turbinowe

Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte w Stanach Zjednoczonych były czasem przełomów i wygórowanych ambicji. Między USA a ZSRR odbył się wyścig kosmiczny, który był tak dynamiczny, że budowa bazy na Marsie przez kilkadziesiąt lat wydawała się wszystkim całkiem możliwa i prawdopodobna. Auta z tradycyjnymi silnikami nie pasowały do ​​tak przebojowych imprez. Dlatego w siedzibie Chryslera narodził się pomysł na samochód napędzany turbiną gazową. Efektem tego pomysłu był cichy i szybki Chrysler Turbine Car. Silnik napędzany turbiną miał mniej części, więc był stosunkowo prosty w konstrukcji. Co ciekawe, samochód z takim silnikiem mógłby jeździć praktycznie na wszystko: benzynę, olej napędowy, a nawet alkohol! Silnik miał moc 130 koni mechanicznych i moment obrotowy 576 Nm. Samochód był w stanie rozpędzić się do 60 mil na godzinę w 12 sekund.

W latach 1963-1964 zbudowano 50 samochodów – ich dzienniki były prowadzone, a komentarze spisywane tak, aby najdrobniejsze szczegóły Turbiny Chryslera zostały dopracowane przed jej premierą. Niestety ten kosmiczny samochód miał bardzo twarde lądowanie – kierowcom nie podobało się duże zużycie paliwa w mieście i wysoka emisja spalin, a przyzwyczajeni do odgłosu silnika V8 narzekali na „powietrzny” hałas dobiegający spod maski Turbina. Ostatecznie projekt nigdy nie został zrealizowany, auta nie trafiły do ​​salonów. Do dnia dzisiejszego przetrwało zaledwie 9 egzemplarzy tego niezwykłego modelu.

Pierwszy samochód kucyka

Początek lat 60-tych to także debiut Barracudy, która swoją premierę miała dwa tygodnie przed kultowym Mustangiem i teoretycznie jest pierwszym autem zaliczanym do tzw. pony cars, czyli amerykańskich samochodów sportowych o zwartej karoserii i stosunkowo mocnym silniku . Ze względu na problemy finansowe Chryslera Barracuda bez wątpienia znalazła się w cieniu Mustanga, a liczba sprzedanych egzemplarzy stanowiła jedynie niewielki ułamek sprzedaży legendarnego rumaka.

Na szczęście Chrysler nie załamał się porażką i zaplanował dalszą ekspansję: w Europę, która – jak później zweryfikował czas – miała swoje wzloty i upadki.

Flagowe modele Chryslera

Do najbardziej znanych modeli tej marki należą:

Chrysler 300 – model wszedł na rynek w 1955r. i jest prekursorem przyszłego „muscle car” (auta amerykańskie o wyjątkowo wysokich osiągach, z silnikami o dużej pojemności, produkowane w latach 1964-1973)

Chrysler 300C SRT8 – porównywany przez niektórych z tańszym odpowiednikiem Mercedesa E AMG czy BMW M5.

Chrysler PT Cruiser – nietuzinkowy design nie trafia w gusta wszystkich, ale z pewnością czyni ten model prekursorem tak pielęgnowanego dziś stylu retro – za sprawą m.in. MINI czy Fiata 500 – stylu retro.

Chrysler Voyager – kolejny inicjator, tym razem minivany. W przeciwieństwie do innych modeli Chryslera, każda kolejna generacja Voyagera sprzedawała się dobrze.

Historia Chryslera jest dość barwna – z jednej strony koncern wielokrotnie zaskakiwał nowatorskimi pomysłami i nosił miano „pierwszego”, z drugiej miał wpadki sprzedażowe i wydaje się być jednym z najbardziej niedocenianych samochodów, zarówno za oceanem. i na starym kontynencie.

Poczta Chrysler: niedoceniany prekursor pojawił się pierwszy Auto Auto USA.

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Add comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *