Film Le Mans 66' – jak to było naprawdę? - Amerykańskie samochody
Film Le Mans 66' – jak to było naprawdę?  - Amerykańskie samochody

Film Le Mans 66′ – jak to było naprawdę? – Amerykańskie samochody

22 grudnia, 2021
0 Uwagi

[ad_1]

Film „Le Mans 66” opowiada historię dwóch freelancerów wciągniętych w wir korporacyjnej machiny. Podobnie jak w przypadku wielu faktów, scenariusz znacznie różni się od tego, co faktycznie wydarzyło się w niektórych miejscach. Przedstawiamy najważniejsze różnice.

Fikcja a rzeczywistość

Hollywood lubi kolorować. Dotyczy to zarówno opowieści o artystach scenicznych, malarzach, jak i sportowcach. Film Ferrari v Ford (znany w Europie jako Le Mans 66′) jest doskonałym przykładem biografii, która, choć niewątpliwie interesująca i pełna pasji, jest pełna przekłamań i nieścisłości. Mogą je jednak policzyć nie tylko prawdziwi miłośnicy sportów motorowych, którzy znają historię samochody z USAale także uważni widzowie.

Wbrew polskiemu tytułowi film Jamesa Mangolda nie jest opowieścią skupioną wyłącznie na legendarnym 24-godzinnym wyścigu we Francji. To naprawdę historia rywalizacji, pogoni za marzeniami i niestrudzonego hartu ducha. Oczywiście sporo miejsca w scenariuszu poświęcono najważniejszym epizodom w amerykańskiej motoryzacji, w tym genezie legendarnego samochodu sportowego samochód z USA – Ford GT40.

W centrum fabuły jest dwóch bohaterów: legendarny kierowca wyścigowy i konstruktor Caroll Shelby (w tej roli Matt Damon), a także nieco porywczy Ken Miles (Christian Bale) – także doświadczony inżynier, oraz kierowca za kierownicą pojazd zaprojektowany przez Shelby’ego podczas wyścigu Daytona 24h. Czy jednak historia przedstawiona w filmie jest zgodna z rzeczywistością? Cóż, nie do końca.

Le Mans 66 „i fakty”

Udział Milesa w tytułowym wyścigu nie był jego debiutem na imprezie, jak sugeruje film. Ken wziął udział w konkursie już w 1955 roku, a więc 11 lat wcześniej. Choć nie był na wysokiej pozycji, przejechał 249 okrążeń, kończąc wyścig na 12. miejscu. Punktem kulminacyjnym wyścigu jest rywalizacja Milesa z Danem Gurneyem i Waltem Hansgenem. Warto dodać, że w rzeczywistości Hansgen zginął podczas testów na dwa miesiące przed pamiętną edycją Le Mans.

W jednej z wcześniejszych scen jesteśmy świadkami zrzucania Hansgenema na balustradę Mustanga, który następnie spłonął. Według historii na torze pojazdu tego producenta nigdy nie doszło do eksplozji. Jedynym poważnym powodem niepowodzenia Mustanga w wyścigu była awaria silnika, która uniemożliwiła dalszą jazdę.

Warto więc wspomnieć, że film pomija ważne wydarzenie, które miało miejsce w 1955 roku, kiedy kierowca Mercedesa Pierre Levegh doprowadził do ogromnej tragedii, wpadając na barierki i zabijając 80 osób oraz raniąc kolejnych 120. Po tym tragicznym zdarzeniu wiele krajów zakazało takich wydarzeń, o czym nie wspomniano w fabule.

Bariery ochronne wokół toru Daytona zostały tam zainstalowane dopiero pod koniec 2000 roku. Podobnie z żółtymi paskami na drogach – oznaczenie to pojawiło się w Stanach Zjednoczonych dopiero w VII dekadzie XX wieku. Nie sposób przeoczyć takiego detalu jak płot wokół toru w Le Mans, co nie było wówczas standardem.

Inne nieścisłości dotyczą strzałów z poza toru. Sceny w fabryce Forda przedstawiają poszczególne modele pojazdów, które nie zostały wyprodukowane aż do następnej dekady. Podobna nieścisłość dotyczy tablic rejestracyjnych – te, które pojawiają się w filmie składają się z trzech liter i trzech cyfr. W rzeczywistości system ten został wprowadzony do opinii publicznej dopiero na początku lat siedemdziesiątych.

Nieznacznie zmieniono również końcową scenę filmu, przedstawiającą śmierć Milesa w eksplozji Forda GT. W chwili wypadku Ken wybuchł, a w wersji ekranowej zginął w pożarze pojazdu.

Jednym z ważnych elementów fabuły jest konflikt dwóch potężnych koncernów motoryzacyjnych, a właściwie ich przedstawicieli – Enzo Ferrari i Henry’ego Forda. Reżyser James Mangold rezygnuje jednak z rzetelności faktów na rzecz dramatyzmu i napięcia. W ten sposób pomija wiele wątków, znacznie zmniejszając charakter obu postaci.

Enzo Ferrari użył Forda, aby podnieść cenę sprzedaży. W rzeczywistości włoski milioner, który uważał się za patriotę, od samego początku planował sprzedać swój biznes Fiatowi. Chociaż w filmie widzimy go siedzącego na widowni podczas pamiętnego wyścigu w Le Mans, tak naprawdę nie oglądał zawodów na żywo, ale śledził je w swoim domu w telewizji.

W latach 60. Ford powoli stawał się monopolistą częścią amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Nie tylko traciła na tropach pojazdów General Motors, ale także musiała konkurować z Chevroletem, który wystawiał swoje samochody pod przykrywką.

Samochody wyścigowe z USA

Choć akcja filmu toczy się głównie w latach 60., w filmie wykorzystano nowoczesne modele samochodów, które zmodyfikowano tak, by przypominały oryginalne wersje pojazdów. Jednak twórcy popełnili również kilka zaniedbań w tym zakresie.

W kilku scenach widzimy niebieskie Porsche 911 S z białym paskiem, wyposażone w wycieraczki i światła boczne. Produkowane wówczas modele miały czerwony kolor i duże osłony rogów.

Na jednym z wyścigów Riverside w 1960 roku widzimy Washburn Chevroleta #614XP z silnikiem 427 Big Block. W rzeczywistości oddano go do użytku dopiero 7 lat później, tj. w 1967 roku.

Importuj auta z USA – samochód sportowy w Twoim garażu

Podobał Ci się film Le Mans 66′? Pasjonujesz się sportami motorowymi i chciałbyś zostać właścicielem wyścigów samochód z USA?. W America Cars sprowadzamy zarówno modele nowe, używane, jak i kolekcjonerskie. Chętnie przyjmiemy zlecenie, przedstawimy wstępny kosztorys oraz załatwimy wszelkie formalności. Więcej informacji na stronie AmericaCars.pl.



[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Recent Posts

Wyślij Wiadomość

Jakub Wilk
Edytor

Dziękujemy za odwiedziny i mamy nadzieję że znaleźliśmy dla Państwa auto z importu.

Wielokrotnie nagradzany, rodzinny salon sprzedaży nowych i używanych pojazdów w kilku lokalizacjach w całej Warszawie. Gwarancja najniższej ceny i najlepszej obsługi klienta.
Copyright Auta Importowane © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodaj się do naszej bazy! Wyślemy tobie nowe samochody które właśnie importowaliśmy z USA. No Yes AllEscort