Ford: historia amerykańskiej potęgi - Auto Auto Usa
Ford: historia amerykańskiej potęgi - Auto Auto Usa

Ford: historia amerykańskiej potęgi – Auto Auto Usa

[ad_1]

Henry Ford to jeden z niekwestionowanych twórców amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. To jego fantazja z dzieciństwa zapoczątkowała życie jednej z najsłynniejszych marek samochodowych na świecie.

Jaką drogą jeździł Ford od początku XX wieku?

Geniusz inżynierii

Ojcem założycielem marki jest nikt inny jak Henry Ford, urodzony w 1863 roku w Michigan. Późniejszy inżynier już od dziecka wykazywał fascynację motoryzacją – w wieku 15 lat pojazdy parowe zainspirowały go do zbudowania swojej pierwszej lokomotywy parowej. Początkowo pracował dla Edison Illuminating Comp. Gdzie uzyskał stanowisko Głównego Inżyniera. W 1896 roku zbudował swój pierwszy prototyp pojazdu – czterokołowiec, a trzy lata później był współzałożycielem Detroit Cadillac Company. W wyniku konfliktu ze współwłaścicielami odszedł i założył własną firmę, którą również porzucił w wyniku sporów z udziałowcami. Ostatecznie w 1903 roku założył firmę Ford Motor Company, której udziały po szesnastu latach zostały w całości wykupione przez Edsela, syna Henry’ego Forda (za ponad 105 milionów dolarów!), i od tego czasu firma jest w całości własnością rodziny Fordów.

ABC sukcesu

Początki Ford Motor Company nie były łatwe. Zatrudnionych było tylko 10 osób, a tak niewielka liczba pracowników była w stanie wyprodukować zaledwie kilka samochodów dziennie. Pierwszym samochodem marki był Model A, sprzedany w lipcu 1903 – miesiąc po założeniu firmy. Kolejne modele, które powstają, nazywane są również kolejnymi literami alfabetu. Co ciekawe, sukcesem okazał się Model N, wyceniony na 500 dolarów, ale duży, ekstrawagancki Model K, za który trzeba było zapłacić 2500 dolarów, okazał się porażką. Pierwszym niezaprzeczalnym hitem sprzedażowym był Model T z 1908 roku. Popyt na ten samochód był tak duży, że zmusił firmę do wprowadzenia produkcji seryjnej. W ciągu prawie 20 lat wyprodukowano i rozprowadzono prawie na całym świecie prawie 15,5 miliona egzemplarzy tego modelu. W czasach dużego zainteresowania Fordem T można go było kupić już za 260 dolarów. W 1914 roku samochody Forda stanowiły połowę światowej produkcji!

czas wojny

Ford stracił wiodącą pozycję z powodu braku modernizacji – wyprodukował tylko jeden model, nie wprowadził do niego żadnych ulepszeń, a konkurencja rosła. General Motors stał się nowym numerem jeden.

Model T ma też następcę – nowego Forda A, który jest znacznie bardziej luksusowy. Kolejnym sukcesem był Ford V8 z 1931 roku, który rozpoczął masową produkcję silników (przez odlewanie). Warto również wspomnieć o Fordzie Y, powszechnie znanym jako „Ósemka” – dedykowanym na rynek europejski. Samochody były rozwijane na bazie tego modelu w Wielkiej Brytanii do końca lat 50-tych.

W czasie II wojny światowej fabryki Forda pochłonęła produkcja wojskowa – wypuszczono ponad 8,5 tys. bombowców, prawie 280 tys. jeepy i prawie 60 000 silników samochodowych. Po wojnie, w 1947 r. wznowiono produkcję samochodów osobowych. Do znaczących modeli z tego okresu należą Thunderbird (1954) i Edsel (1957) – stworzone na cześć Edsela Forda.

Legendarny rumak

Rok 1964 to narodziny słynnego Forda Mustanga, który powstał jako tańsza propozycja drogiego Chevroleta Corvette. Mustanga można było kupić za niecałe 2500 dolarów, dlatego w pierwszym roku sprzedano aż 417 tysięcy. Samochód szybko podbił amerykańskie serca, pojawił się w kilku filmach i grach – stał się swoistą ikoną popkultury. Kultowy Mustang ma już sześć generacji, a najnowsza to marzenie nie tylko fanów Forda. Fani tego słynnego samochodu sportowego są gotowi zapłacić za niego niemałe pieniądze. Super Snake został sprzedany za 1,3 miliona dolarów!

Dziś Ford kojarzy się przede wszystkim z samochodami osobowymi. Do modeli, które zdobyły największą popularność i są najchętniej kupowane należą:

  • • eskorta
  • • Fiesta
  • • Mondeo
  • • Centrum
  • • Kuga
  • • C-Max
  • • S-Max
  • • Krawędź
  • • Ka +
  • • Galaktyka

Mity kontra fakty

Przez lata Ford i jego firma mieli wiele mitów. Jednak nie wszystkie wydają się prawdziwe. Pierwszym obalonym mitem jest czarny. Jak napisał Henry Ford w swojej autobiografii: „Klient może wybrać samochód w dowolnym kolorze, o ile jest czarny”. Te słowa zrodziły mit, że Forda T można było kupić tylko w kolorze czarnym. Prawda jest taka, że ​​początkowo ten model był dostępny tylko w kolorze szarym, czerwonym, zielonym i niebieskim. Dopiero po kilku latach firma wprowadziła czerń ze względów ekonomicznych – farba w tym kolorze schnie szybciej niż inne.

Mówi się również, że Henry Ford był wynalazcą linii produkcyjnej. Tymczasem inżynier jedynie udoskonalił wynalazek Ransoma E. Oldsa, którego linia montażowa z 1901 roku była nieefektywna.

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Recent Posts

Wyślij Wiadomość

Jakub Wilk
Edytor

Dziękujemy za odwiedziny i mamy nadzieję że znaleźliśmy dla Państwa auto z importu.

Wielokrotnie nagradzany, rodzinny salon sprzedaży nowych i używanych pojazdów w kilku lokalizacjach w całej Warszawie. Gwarancja najniższej ceny i najlepszej obsługi klienta.
Copyright Auta Importowane © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodaj się do naszej bazy! Wyślemy tobie nowe samochody które właśnie importowaliśmy z USA. No Yes AllEscort