Historia Caroll Shelby – największej motoryzacyjnej postaci w USA – America Cars

Historia Caroll Shelby – największej motoryzacyjnej postaci w USA – America Cars

23 grudnia, 2021
Brak komentarzy
Blog, Nowości w Auto Biznesie

[ad_1]

W tym roku obchodzimy 98. urodziny Caroll Hall Shelby – wizjonerki i konstruktorki, która na zawsze zmieniła oblicze sportowego auta. To dobry moment, aby przyjrzeć się jego historii. Jak wyglądało życie prywatne i zawodowe amerykańskiej legendy?

Caroll Shelby był znany ze swojej morderczej pracowitości. Tworzył samochody, które wykraczały poza korporacyjne wizje. Zanim jednak zaczął współpracować z największymi koncernami motoryzacyjnymi, ledwo mógł związać koniec z końcem. Ani bankructwo, ani wrodzona wada serca, z którymi borykał się do śmierci w 2012 roku, nie przeszkodziły mu w realizacji marzeń.

Narodziła się legenda

Caroll Shelby urodziła się 11 stycznia 1923 roku w Leesburgu w Teksasie. Od najmłodszych lat fascynował się motoryzacją. Szczególnie pasjonował się wyścigami samochodowymi. W wieku 7 lat wraz z rodzicami przeniósł się do Dallas, gdzie prawie codziennie oglądał lokalny tor wyścigowy. Shelby rozpoczął swoją przygodę jako kierowca w młodym wieku – jako 15-latek zasiadał za kierownicą samochodu swojego ojca. Przejażdżki były nagrodą za opiekę nad samochodem. Początki kariery zawodowej Shelby’ego nie są związane z motoryzacją, ale z lotnictwem, które było jego drugą wielką pasją.

Edukację Caroll jako pilota rozpoczęła w Centrum Kadetów Lotnictwa w San Antonio. Po jego ukończeniu w 1940 roku Shelby, wówczas 18-letnia, zapisała się do Georgia Institute of Technology, amerykańskiej uczelni technicznej z siedzibą w Atlancie, w ramach programu inżynierii kosmicznej. W bardzo krótkim czasie udało mu się ukończyć szkolenie pilotażowe i zdobyć tytuł sierżanta. W grudniu 1942 roku 20-letnia Shelby została mianowana podporucznikiem do szkolenia przyszłych pilotów. Niedługo potem zasiadł za sterami takich samolotów jak: Douglas B-18 Bolo, North American B-25 Mitchell, Douglas A-26 Invader i wreszcie Boeing B-29 Superfortress.

Kariera wyścigowa

W międzyczasie Shelby doskonalił swoje umiejętności jazdy wyścigowej. Karierę wyścigową rozpoczął stosunkowo późno, bo w wieku 29 lat. Nie przeszkodziło mu to jednak w bardzo krótkim czasie stać się jednym z najlepszych kierowców zawodowych w historii. Shelby zaczynała jako amatorka ścigająca się na MG CT przyjaciela. Brał udział w licznych rajdach, odnosząc kolejne sukcesy. W 1952 roku jako zawodowy, doświadczony kierowca wygrał cztery wyścigi. Słynął z tego, że za każdym razem odmawiał przyjęcia nagrody pieniężnej, zabierając do domu tylko trofea.

Kolejne lata przyniosły Shelby jeszcze większe uznanie i uznanie. Większość wyścigów ukończył na podium. Ustanowił wiele osobistych rekordów, a jego uporu nie mógł złamać nawet poważny wypadek, w wyniku którego założono 72 szwy oraz plastykę nosa i kości policzkowych. Shelby wróciła na tor niecałe dwa miesiące po operacji, wygrywając kolejne Grand Prix, w tym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Karierę jako kierowca wyścigowy zakończył w pierwszej połowie lat 60-tych.

Od hodowcy drobiu do budowniczego

Po wojnie Shelby założył własną firmę wywrotek i pracował jako robotnik naftowy, a następnie jako hodowca drobiu. Jednak pasja do motoryzacji była silniejsza – przyszły wizjoner przez kolejne kilka lat zajmował się importem samochodów z Anglii, które następnie modyfikował tak, aby osiągnęły ostateczną, pożądaną formę.

To właśnie wtedy powstał jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii amerykańskiej motoryzacji – AC Cobra, która zdobyła mistrzostwo podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans w 1964 roku. Mimo oszałamiających sukcesów firma założona przez Brytyjczyków marki AC Cars i Caroll Shelby zbankrutowały, a wszystkie patenty, w tym prawo do używania nazwy Cobra, trafiły do ​​Autocraft. Shelby, która nie zgodziła się na używanie tego nazwiska, złożyła pozew do Sądu Okręgowego w Los Angeles, który ostatecznie przychylił się do jego żądań.

Ugoda sądowa zmusiła AC Cars do wydania oświadczenia prasowego, w którym brytyjska firma musiała przyznać, że Shelby była producentem wszystkich pojazdów AC Cobra. Odzyskując prawa do swoich patentów, Shelby założył firmę motoryzacyjną Shelby Americans, która kontynuowała produkcję Cobry. W międzyczasie amerykański konstruktor nawiązał współpracę ze wszystkimi amerykańskimi dużymi firmami, co zaowocowało wypuszczeniem na tory innych znanych modeli. samochody z USA: Ford GT40, Mustang Shelby GT350, Ford Shelby GT500 i Dodge Viper. Shelby zaprojektował i zbudował również od podstaw swój własny samochód sportowy – Shelby Series 1.

Auta zaprojektowane przez Shelby przez wiele lat wygrywały zarówno amerykańskie, jak i europejskie tory.

Życie prywatne i dziedzictwo

Po przejściu na emeryturę Shelby założył fundację wspierającą młodych sportowców z problemami zdrowotnymi. W 1990 roku z powodu złego stanu zdrowia przeszedł skomplikowany przeszczep serca, aw 1996 przeszczep nerki. Przez lata borykał się z problemami zdrowotnymi związanymi z sercem. Zmarł 10 maja 2012 roku w wieku 89 lat.

Shelby był żonaty siedem razy przez całe życie. Każde małżeństwo, z wyjątkiem jednego (bliska osoba zginęła w wypadku samochodowym), kończyło się rozwodem. Ostatni ślub odbył się zaledwie cztery miesiące przed jego śmiercią. Wybraną była wówczas modelka Cleo Rendell-Roberts, młodsza od Shelby o 25 lat. Amerykański wizjoner osierocił troje dzieci, miał też sześcioro wnucząt.

Firma motoryzacyjna założona przez Shelby przetrwała do dziś. Firma z Nevady nadal produkuje modele takie jak Shelby Cobra 289, FIA 289 i 427 S/C. Historia Caroll Shelby została przedstawiona w firmie Le Mans 66 (tytuł oryginalny Ford kontra Ferrari) w reżyserii Jamesa Mangolda. Zagrał go Matt Damon.



[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Add comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *