Hummer: żołnierz i cywil w jednym

Hummer: żołnierz i cywil w jednym

28 grudnia, 2021
Brak komentarzy
Bez kategorii, Nowości w Auto Biznesie

[ad_1]

Hummer jest doskonałym przykładem na to, jak samochód może dobrze radzić sobie na polu bitwy i jednocześnie na ulicach miasta. 25 lat temu ten motoryzacyjny kolos podbił amerykańskie serca, a dziś rzadko można go zobaczyć na ulicach. Jaka jest historia Hummera?

Korzenie wojenne

Początki Hummera sięgają 1979 roku, kiedy to rząd amerykański ogłosił otwarcie konkursu na zaprojektowanie nowych pojazdów dla armii tego kraju. Miały to być wielozadaniowe pojazdy kołowe wysokiej mobilności. Samochody miały być wszechstronne – sprawdzą się w warunkach bojowych. W przetargu startowały trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental i AM General (AMC). Firma AM General wygrała i rozpoczęła prace nad projektem. Po trzech latach powstała ostateczna wersja HMMWV (skrót od wspomnianej wcześniej nazwy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles). Mówi się, że w budowę samochodu zaangażowani byli inżynierowie NASA. Kontrakt o wartości 1,2 miliarda dolarów miał dostarczyć armii 55 000 samochodów. Pierwszym poważnym starciem, w którym uczestniczył HMMWV, był konflikt z Irakiem w Zatoce Perskiej, znany jako Pustynna Burza (1991). Od tego czasu żołnierze nazywali pojazd Humvee.

Od żołnierza do cywila

Marka Hummer powstała w 1992 roku i wtedy rozpoczęła się cywilna sprzedaż HMMWV pod nazwą Hummer H1. Pierwszy egzemplarz został wykonany na specjalne zamówienie przez Arnolda Schwarzeneggera. Auto przeznaczone było do jazdy terenowej i pomimo swojej 3,5-tonowej masy spisywało się świetnie nawet w trudnych warunkach. Został wyposażony w potężny silnik o mocy od 150 KM do 305 KM. W 1999 roku prawa do marki wykupił General Motors, a w kolejnych latach Hummer wypuścił nowe modele z serii: H2 i H3. Hummer H2 należy do segmentu SUV-ów, miał konstrukcję o znacznie bardziej subtelnych cechach niż jego poprzednik – H1. Został wyposażony w silnik o mocy 321 KM (wersja podstawowa). Ponadto posiadał wiele nowoczesnych udogodnień: szyberdach, telewizor z DVD, klimatyzację. Hummer H3 został „odchudzony”, aby lepiej pasował do rynku europejskiego. Zaproponowano dwie wersje: jedną do jazdy w terenie, drugą do jazdy po mieście. Podstawowy silnik miał moc 220 KM.

W kawałkach

Choć produkcja Hummera H3 zakończyła się w 2010 roku i powstały auta koncepcyjne (np. Hummer HX), nie doczekał się on następcy. Zamiarem było wyprodukowanie Hummera H4, najmniejszego Hummera do tej pory, wielkości Jeepa Wranglera, ale planów nie zrealizowano.

W 2014 roku wznowiono sprzedaż Hummera H1 pod nazwą Humvee C-Series, ale tylko na zamówienie. Zainteresowany kupujący otrzymuje komplet części do samodzielnego montażu. Sam musi pokryć koszty silnika i skrzyni biegów, których nie ma w zestawie. Fani Hummera nadal mają taką możliwość import samochodu z USA.

Trudno powiedzieć, jak będzie wyglądała przyszłość marki Hummer. Obecnie samochody te są używane w wielu armiach, w tym w naszych polskich siłach zbrojnych, ale jest ich coraz mniej na ulicach miast.

Poczta Hummer: żołnierz i cywil w jednym pojawił się pierwszy Auto Auto USA.

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Add comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *