Import auta zabytkowego - Koszt, Przepisy, Podatki
Import auta zabytkowego - Koszt, Przepisy, Podatki

Import auta zabytkowego – Koszt, Przepisy, Podatki

[ad_1]

Czy jesteś zainteresowany importem zabytkowego samochodu? Przeczytaj nasz przewodnik krok po kroku, jak zrozumieć wszystkie aspekty importowania. Omawiamy szczególne warunki sprowadzania zabytków do Europy oraz przepisy prawne obowiązujące w Polsce. Czy możesz liczyć na jakieś rabaty?

Dlaczego amerykański klasyk?

Odpowiedzmy najpierw na banalne pytanie: dlaczego amerykański klasyk? No cóż… Polacy uwielbiają tak zwany „amerykański sen” i każdy taki samochód wzbudza w nas takie emocje, jakich nie doświadczamy oglądając inne auta. Duża pojemność silnika, głośny ryk, a jednocześnie prostota sprawiają, że takie auta mają coraz więcej fanów, zwłaszcza „entuzjastów majsterkowania”.

Jednak ze względu na niewielką liczbę egzemplarzy dostępnych w Europie oraz dość duże prawdopodobieństwo ukrycia prawdziwej historii pojazdu, możliwości zakupu stają się dość nikłe. Dlatego w celu znalezienia wymarzonego samochodu dopuszczamy możliwość przeniesienia poszukiwań nieco dalej – do USA. Każdego dnia na popularnych w Stanach Zjednoczonych aukcjach sprzedawane są dziesiątki pojazdów, co jest dla nas – Europejczyków ogromnym rynkiem.

Co więcej, po drogach jeżdżą tam modele, które nigdy nie były sprzedawane na rynku europejskim, co tylko zwiększa atrakcyjność pojazdów z USA. Ameryka ma bogatą historię motoryzacyjną, która wydała wiele unikalnych modeli. Oznacza to, że posiadanie takiego pojazdu w Europie staje się jeszcze cenniejszym nabytkiem i niewykluczone, że nikt tutaj nie ma podobnego.

Nie musimy zbytnio dotykać tematu cen, bo sprowadzanie aut zabytkowych z USA po prostu się opłaca. W zależności od modelu, którego szukasz, możesz dużo zaoszczędzić, wybierając samochód zza oceanu.

Na co zwrócić uwagę kupując amerykański zabytek?

Poszukując auta na własną rękę, z pewnością wykorzystasz w tym celu portale internetowe. Ułatwimy Ci to i udostępnimy konkretne miejsca, w których znajdziesz wyjątkowe okazy.

Pierwszy to ClassicCars.com. Oferuje bardzo dużą bazę amerykańskich klasycznych samochodów w USA. Ta wyszukiwarka dostarcza informacji o aukcji danego samochodu, a także podmiotach, które pomagają w transporcie po stanach i nie tylko.

Kolejnym portalem jest IAAI.com. Jest to bardzo duży serwis oferujący aukcje samochodów bezpośrednio z towarzystw ubezpieczeniowych, banków (po leasingu), a od niedawna również aukcje od osób prywatnych. Przy odrobinie cierpliwości istnieje duże prawdopodobieństwo, że właśnie tam będziesz mógł licytować swój wymarzony samochód w przystępnej cenie.

Następny portal to Copart. Copart pozwala kupować samochody z całego świata, ale zdecydowana większość z nich znajduje się w USA i Dubaju. Znajdziesz tutaj zdecydowanie największą liczbę aukcji, ale nie daj się zwieść. Przed zakupem dokładnie sprawdź historię pojazdu, ponieważ większość z nich to samochody prywatne.

Ostatnim z polecanych portali jest Hemmings.com. Firma reklamuje się jako największy na świecie sprzedawca samochodów kolekcjonerskich. Tutaj znajdziesz ogłoszenia od osób prywatnych, dealerów, a także domów aukcyjnych. Hemmings.com to tematyczna wyszukiwarka samochodów, która podobnie jak inne – umożliwia sortowanie według rocznika, marki, modelu, przebiegu, stanu i różnych kategorii.

Niezależnie od portalu, na którym znajdziesz swój amerykański klasyczny samochód – najlepszą opcją będzie nawiązanie współpracy z firmą specjalizującą się w imporcie. Firmy te posiadają konta, które pozwalają na zakup samochodu, nawet z najwyższymi możliwymi licencjami, mają wynegocjowane stawki za przewóz auta w USA i za fracht morski, a także dopełnią wszelkich formalności związanych z odprawą celną. Zakup samochodu za pośrednictwem takiej firmy nie tylko umożliwi cały proces, ale także znacznie go przyspieszy. Dodatkowo bardzo możliwe, że pomimo konieczności płacenia prowizji, jest to nadal bardziej opłacalne finansowo.

Sprawdź historię przed zakupem auta ze zdjęcia

Z pewnością nie należy kupować samochodu bez sprawdzenia jego historii. Samochody z USA mają tę istotną zaletę, że mają wiele wpisów w historii pojazdu CARFAX. Pomoże Ci ustalić, czy samochód miał wcześniej historię wypadków, czy nie ma ryzyka manipulacji przebiegiem, czy też historię właścicieli samego pojazdu.

Problem zaczyna się jednak, gdy samochód jest starszy niż 1981 rok. Dopiero wtedy pojawił się tzw. VIN (Vehicle Identification Number), który jest numerem identyfikacyjnym pojazdu i pozwala sprawdzić jego historię. W przypadku nowszych aut wszystkie te dane będą dostępne, podczas gdy wcześniejsze mogą mieć z tym problem – może nie być wcale lub będzie częściowy.

Transport zabytkowego auta do Polski

Sam proces przewożenia amerykańskiego klasyka nie różni się znacząco od zwykłego auta. Specjalny holownik lub inny kontener nie jest wymagany, aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa. Oznacza to również, że nie poniesiesz z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat.

Jeśli natomiast wartość pojazdu jest znaczna i obawiasz się utraty zainwestowanych pieniędzy podczas nieszczęśliwego wypadku na morzu, możesz rozważyć dodatkowe ubezpieczenie.

Import auta zabytkowego – odprawa celna

Czy kupno klasyka może być bardziej opłacalne niż zwykłego auta? Oczywiście! Decydując się na odprawę celną w Niemczech, samochody starsze niż 30 lat, które spełniają specjalne warunki dotyczące podatku importowego i cła dla samochodów zabytkowych, są zwolnione z płacenia cła. Dzięki temu oszczędzasz aż 10% wartości pojazdu wraz z opłaconą kwotą za transport. To ogromna przewaga nad młodszymi samochodami. Kolejnym pozytywnym czynnikiem w imporcie amerykańskiego reliktu jest obniżenie stawki VAT, która w zależności od kraju może wahać się od 5-7%! W przypadku Niemiec stawka podatku zostaje obniżona z obecnych 16% do 7%! To kolejne 9% oszczędności!

Jednak każdy importowany pojazd musi zostać odprawiony celnie natychmiast po rozładunku – kiedy koła po raz pierwszy wylądują na europejskiej ziemi. Koszt rozładunku i odprawy celnej to zazwyczaj około 400 euro. Dla bezproblemowej odprawy należy przygotować następujące dokumenty lub firma importująca przygotuje je dla Ciebie:

  • Dowód sprzedaży,
  • Świadectwo pojazdu – tzw. „Tytuł”,
  • zgłoszenie wywozowe,
  • Deklaracja o materiałach niebezpiecznych,
  • dowód tożsamości gościa (może to być paszport),
  • Formularz reprezentacji (w przypadku formalności za pośrednictwem firmy importowej),
  • NIP (przy zameldowaniu w firmie)

Jaki samochód jest klasyfikowany jako zabytek?

Aby spełnić ten wymóg i uzyskać preferencyjne stawki cła i VAT, samochód musi:

  • być w oryginalnym stanie (bez większych zmian w podwoziu, karoserii, układzie kierowniczym i silniku),
  • mieć więcej niż 30 lat (w Polsce 25),
  • Aby być modelem, który został wycofany z produkcji (w Polsce od zakończenia produkcji musi upłynąć 15 lat).

Dlatego zanim kupisz samochód, upewnij się, że kwalifikuje się on do preferencyjnej odprawy celnej. Jeśli okaże się, że Twój pojazd jest tylko wierną kopią zabytku lub nastąpiły w nim poważne zmiany, urząd automatycznie zastosuje normalne stawki.

Kryteria uznania pojazdu za zabytkowy są dość surowe. Docelowo Twój pojazd będzie musiał zostać skontrolowany w urzędzie celnym w Twoim kraju oraz w powiatowej stacji kontroli pojazdów.

Import samochodu zabytkowego – akcyza

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wszystkie samochody osobowe niezarejestrowane w kraju podlegają akcyzie. Podatnikami są osoby, które dokonały sprzedaży przed jej pierwszą rejestracją na terytorium kraju, a także importerzy i inne podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Oznacza to, że co do zasady wszystkie samochody, które nie są zarejestrowane w kraju, muszą mieć uiszczony podatek akcyzowy, a obowiązek ten spoczywa na podmiotach, które zakupiły pojazd i sprzedają go na terytorium RP.

Istnieją jednak liczne wyjątki – zgodnie z załącznikiem 1 Rozporządzenia Rady nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. To tutaj znajdują się przedmioty i zbiory o różnej wartości (zoologicznej, botanicznej, historycznej, archeologicznej, numizmatycznej) zwolnione z podatku akcyzowego. Na tej liście znalazły się między innymi samochody spełniające wymagania pojazdu zabytkowego.

W przypadku pojazdów z silnikiem powyżej 2,0l to kolejne 18,6% oszczędności w stosunku do pojazdu, który nie spełnia powyższych warunków.

Rejestracja pojazdu

Po odprawie celnej, transporcie auta do Polski i rozliczeniu akcyzy, przyszedł czas na zarejestrowanie auta zabytkowego. Niestety większość pojazdów nie spełnia obowiązujących w Polsce wymagań w zakresie homologacji europejskiej – np. pomarańczowe kierunki czy tylne światło przeciwmgielne. Nie są to duże modyfikacje, ale konieczne. Jeśli rejestrujesz pojazd jako pojazd zabytkowy, nie musisz się tym martwić. Dodatkowo w niektórych przypadkach możliwe są zwolnienia z przestrzegania wymagań (najczęściej w zakresie norm emisji spalin). Odstępstwa te rozpatrywane są indywidualnie, na wniosek właściciela samochodu.

Sama rejestracja nie jest zbyt kosztowna, ponieważ obowiązują tutaj standardowe stawki. Jednak ze względu na unikanie błędów i trudność w wypełnianiu „arkusza ewidencyjnego ruchomego zabytku techniki” zaleca się konsultację z rzeczoznawcą. Trzeba na ten cel wydać około 400-600 zł, ale w zamian otrzymujemy tzw. „Białą kartę”.

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpisanie samochodu do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków Techniki wraz z w/w białą kartą. Te formalności dopełnisz w WKZ. Pamiętaj, że „białą kartkę” należy wypełnić w trzech egzemplarzach.

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji możesz wykonać przegląd techniczny w stacji kontroli pojazdów dla auta zabytkowego!

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Recent Posts

Wyślij Wiadomość

Jakub Wilk
Edytor

Dziękujemy za odwiedziny i mamy nadzieję że znaleźliśmy dla Państwa auto z importu.

Wielokrotnie nagradzany, rodzinny salon sprzedaży nowych i używanych pojazdów w kilku lokalizacjach w całej Warszawie. Gwarancja najniższej ceny i najlepszej obsługi klienta.
Copyright Auta Importowane © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodaj się do naszej bazy! Wyślemy tobie nowe samochody które właśnie importowaliśmy z USA. No Yes AllEscort