Jeep: wolność i przygoda - Auto Auto USA
Jeep: wolność i przygoda - Auto Auto USA

Jeep: wolność i przygoda – Auto Auto USA

[ad_1]

Podczas II wojny światowej wszystkie lekkie samochody z napędem na cztery koła używane przez armię amerykańską były określane jako „jeep”. Później weteran samochodowy podbił serca cywilów.

Dziecko wojny

Stworzenie Jeepa datuje się na rok 1940, kiedy armia Stanów Zjednoczonych zleciła stworzenie samochodu z napędem na cztery koła, który miałby służyć do zadań patrolowych. Odpowiedzią Willys-Overland Motors był Willys MB, później nazwany „jeepem”. Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia nazwy marki. Jedna z nich mówi, że została zapożyczona od postaci z kreskówki „Popeye” – Eugene the Jeep, która charakteryzowała się niezwykłą zwinnością. Jednak najbardziej prawdopodobną teorią wydaje się to, że mechanicy wojskowi z lat 30. nazywali „jeepem” każdy pojazd otrzymany do testów.

Chociaż nie tylko Willys-Overland produkował jeepy podczas wojny, bo na przykład Ford to robił, jego pojazd zebrał większość laurów. Zasługi wojenne przyniosły mu sławę i uznanie, dlatego po wojnie zaczęto produkować cywilną wersję MB – Jeep CJ-2A. Zmodyfikowane samochody podjęto próby dostosowania do potrzeb Amerykanów: rolnicy otrzymali możliwość wykorzystania mechanizmu samochodu do napędzania maszyn rolniczych. Willys Station Sedan był przestronnym kombi o sylwetce podobnej do Jeepa, ale tylko z napędem na tylne koła.

Jeep został zarejestrowany jako marka i znak towarowy w 1950 roku. Do produkcji wojskowej Willys-Overland powrócił podczas wojny koreańskiej, dostarczając oddziałom ONZ Jeepa M-38.

Prekursor współczesnych SUV-ów

W 1953 roku Willys-Overland połączyło się z motoryzacyjną częścią imperium Henry’ego J. Kaisera. Początek lat 60. to epoka samochodów typu „sportowo-użytkowy”, znanych dziś szerzej jako SUV-y, czyli łączących sportowy charakter z funkcjonalną funkcjonalnością. Pierwszym takim samochodem był Jeep Wagoneer z 1962 roku. Kaiser sprzedał Jeepa firmie American Motors pod koniec lat sześćdziesiątych, a Jeep AMC wszedł na rynek na początku lat siedemdziesiątych. Produkcja kolejnych samochodów bardzo mocno koncentrowała się na ich sportowym i lifestylowym charakterze. Większy i bardziej ekskluzywny Grand Wagoneer został wydany. Jeszcze bardziej sportowy, dwudrzwiowy Cherokee był tańszą propozycją.

Dzięki współpracy AMC i Renault Jeepy dotarły do ​​Europy.

Od sukcesu do porażki

W 1985 roku firma AMC została przejęta przez Chrysler Corporation kierowaną przez Lee Iacocca. Dzięki niemu marka rozkwitła. Światowy rynek podbił Grand Cherokee – luksusowy i wytrzymały samochód, który poradził sobie zarówno na drodze, jak i na nierównym terenie. Jeep Wrangler również odniósł nie mniejszy sukces.

W 1998 roku Chrysler połączył się z Daimler-Benz. Niemiecki koncern miał ambitne plany ekspansji swojej technologii na rynek zagraniczny, a amerykański chciał z sukcesem sprzedawać swoje duże i niedrogie samochody w Europie. Plany okazały się zbyt wzniosłe – po dziesięciu latach Daimler-Benz wycofał się, a ostateczny bilans nie był dla niego łaskawy: poniósł ogromne straty. Prezydent Barack Obama osobiście ogłosił upadłość Chryslera. Zadeklarował, że koncern otrzyma wsparcie państwa i zapowiedział, że od 2014 roku nawiąże partnerstwo z Fiatem. Włoski producent poddał Jeepowi Grand Cherokee lifting, dzięki któremu auto nadal trafia w gusta nawet najbardziej wymagających.

„Idź, gdzie chcesz. Rób, co chcesz”

To motto marki. Obecnie produkowanych jest sześć modeli.

Cherokee, który zadebiutował w 1974 roku, nadal jest w służbie. Najnowsza generacja jest w produkcji od 2013 roku, a w 2018 roku przeszła bardzo korzystny lifting twarzy.

Z poprzednich pokoleń Wrangler z 1986 roku wciąż żyje. Obecna generacja została wydana w 2018 roku.

Produkowane są również bardziej nowoczesne modele – Compass lub Renegade.

Na uwagę zasługuje potężny, terenowy pickup Gladiator, wyprodukowany w 2019 roku. Co ciekawe, maksymalna ładowność auta to 725 kilogramów! Nowoczesny pick-up wykorzystujący tradycyjne rozwiązania pojawi się na rynku europejskim pod koniec 2020 roku.

Jeep skupia się na budowaniu stylu życia, w którym obecny jest ich samochód. Aby wzmocnić i zintegrować społeczność wokół swojej marki, Jeep organizuje Camp Jeep – coroczne spotkanie fanów popularnego SUV-a z całej Europy. Impreza co roku odbywa się w innym miejscu, były już: Austria, Niemcy, Hiszpania i Francja. W 2019 roku organizator skupił się na Włoszech.

Jeep buduje swoją obecność na rynku motoryzacyjnym od ponad 75 lat. Jak w większości przypadków były wzloty i upadki, ale amerykański gigant o militarnych korzeniach z pewnością nas zaskoczy.

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recent Posts

Wyślij Wiadomość

Jakub Wilk
Edytor

Dziękujemy za odwiedziny i mamy nadzieję że znaleźliśmy dla Państwa auto z importu.

Wielokrotnie nagradzany, rodzinny salon sprzedaży nowych i używanych pojazdów w kilku lokalizacjach w całej Warszawie. Gwarancja najniższej ceny i najlepszej obsługi klienta.
Copyright Auta Importowane © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodaj się do naszej bazy! Wyślemy tobie nowe samochody które właśnie importowaliśmy z USA. No Yes