Pontiac – amerykańska historia pełna wzlotów i upadków
Pontiac – amerykańska historia pełna wzlotów i upadków

Pontiac – amerykańska historia pełna wzlotów i upadków

[ad_1]

Kiedy mówimy „kultowe samochody z Ameryki”, przychodzi na myśl kilka popularnych marek. Jednak większość z nich do dziś jest bardzo aktywna. Należący do koncernu General Motors Pontiac nie miał tyle szczęścia i 9 lat temu zniknął z rynku na dobre, pozostawiając po sobie tylko wspomnienia i kilka kultowych modeli. Warto poznać historię sukcesu i upadku Pontiaca, która doskonale oddaje losy całej motoryzacji w USA.

Ekstrawagancka marka

Pontiac – indiański wódz plemienia Ottawa. To od jego imienia powstała nazwa amerykańskiej marki. Zaskakujące jest, jak bardzo historia tego prastarego przywódcy przypomina burzliwą historię kultowej firmy motoryzacyjnej – w obu przypadkach zakończyła się niepowodzeniem.

Już pierwsze, nieśmiałe projekty stworzenia Pontiaca uznano za ekstrawaganckie i przełomowe dla zagranicznego przemysłu motoryzacyjnego. Pierwszy samochód sygnowany odznaką przypominającą wodza Indii powstał w 1926 roku. Powód jego powstania był prozaiczny – ludzie potrzebowali tańszych samochodów. Pontiac był pojazdem ze średniej półki cenowej, więc spełniał wymagania współczesnych kierowców. Pomimo niewielkich rozmiarów samochody te były wyposażone w sześciocylindrowe silniki własnej konstrukcji.

Pierwszym kultowym modelem Pontiaca jest 6-27, który sprzedał się w 80 000 egzemplarzy. Tak zaskakująco dobry wynik wymagał stworzenia nowej fabryki. Oczywistym wyborem było miasto Pontiac w stanie Michigan. Piękne czasy nie mogły jednak trwać wiecznie, a ich przerwanie zwiastował Wielki Kryzys w USA. Pontiacowi udało się go przetrwać dzięki znacznym obniżkom kosztów.

Okres II wojny światowej przez pewien czas skupił uwagę Pontiaca na innych projektach – marka zaczęła produkować karabiny maszynowe i przednie osie do czołgów. Po tym okresie producent wprowadził do swoich samochodów wiele ulepszeń, takich jak automatyczna skrzynia biegów. Zmieniły się jednak gusta Amerykanów, co dla General Motors było sygnałem, że nadszedł czas na coś nowego.

Metamorfoza motoryzacyjna

Pod koniec lat pięćdziesiątych Pontiac zyskał niekorzystny tytuł samochodu emerytalnego. To była lekka gorycz – zatrudniono nowego projektanta, który miał całkowicie zmienić wizerunek marki motoryzacyjnej. Jak się później okazało, była to jedna z najbardziej lukratywnych decyzji podjętych przez zarząd firmy. Pontiac zaczął być postrzegany jako marka produkująca samochody sportowe dzięki wprowadzeniu na rynek modeli GTO (1964) i Firebird (1967). Slogan Pontiac, jakim był Pontiac, Driving Excitement, był wówczas znany wszystkim miłośnikom amerykańskiej motoryzacji. W tym samym czasie jednak ze stajni Forda wypuszczono poważnego konkurenta, Mustanga.

Pontiac rozpalił wyobraźnię kierowców na całym świecie. Dzięki swojej obecności w popkulturze był znany nawet w Polsce, choć nigdy nie był tu oficjalnie sprzedawany. Był to kultowy samochód znany z filmów takich jak Back to the Future czy Master of the Wheel Escape. Nic więc dziwnego, że miał fanów w każdym zakątku Europy i Stanów Zjednoczonych. Dobra passa trwałaby pewnie jeszcze wiele lat, gdyby tylko producent zdecydował się trzymać wizerunku samochodu sportowego na każdą kieszeń.

Problemy zaczęły się pod koniec lat 80., kiedy kryzys finansowy w USA zaczął odciskać piętno na przemyśle motoryzacyjnym. Pontiac zerwał z wizerunkiem opartym na muscle carach. Został zmuszony do korzystania z rozwiązań innych marek General Motors, co spowodowało, że przestał być postrzegany jako niezależny, ekstrawagancki byt. Drastycznie spadające słupki sprzedaży zaczęły poważnie zagrażać marce.

Upadek marki

Amerykańska marka na dobre straciła swoją sportową tożsamość, kiedy w latach 90. zaprezentowała zupełnie nowego crossovera. Pontiac Aztek miał być samochodem dla młodzieży i był mieszanką SUV-a i vana. Pojazd okazał się takim wpadką, że po 4 latach zrezygnowano z jego produkcji. Kiczowaty samochód nadal zajmuje wysokie miejsce w rankingach najbrzydszych samochodów.

27 kwietnia 2009 r. General Motors ogłosił upadłość Pontiac w następstwie kryzysu finansowego pod koniec pierwszej dekady nowego wieku. Marka zniknęła z rynku na dobre w 2010 roku. Motoryzacyjny wpływ Pontiaca przetrwał jednak do dziś, a samochody pod jej szyldem uznawane są za kultowe. Wielu amerykańskich koneserów samochodów wciąż chętnie kupuje te trudno dostępne pojazdy, które odzwierciedlają ekstrawagancję i dynamikę.

[ad_2]

Importowane z Polskich stron motoryzacyjnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Recent Posts

Wyślij Wiadomość

Jakub Wilk
Edytor

Dziękujemy za odwiedziny i mamy nadzieję że znaleźliśmy dla Państwa auto z importu.

Wielokrotnie nagradzany, rodzinny salon sprzedaży nowych i używanych pojazdów w kilku lokalizacjach w całej Warszawie. Gwarancja najniższej ceny i najlepszej obsługi klienta.
Copyright Auta Importowane © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodaj się do naszej bazy! Wyślemy tobie nowe samochody które właśnie importowaliśmy z USA. No Yes AllEscort